meer artikels

Nieuwe normen voor uitstoot auto's en bestelwagens tegen 2030

di 22 jan. 2019 / transport

De Milieucommissie van het Europees Parlement heeft vanochtend zijn finaal fiat gegeven aan de nieuwe normen voor de CO2-uitstoot van auto's en bestelwagens. Het gaat om de normen die zullen gelden voor nieuwe auto's de komende 10 jaar (vanaf 2021).

Door toedoen van het Parlement zijn de 2030-doelstellingen voor het terugdringen van CO2 van nieuwe wagens verder aangescherpt. De EU-regeringen hadden het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie al opgetrokken van 30% naar 35%, maar na onderhandelingen met het Europees Parlement gaat de doelstelling naar 37,5% minder uitstoot. Ook de CO2-reducties voor nieuwe lichte vrachtwagens zijn nog verder verscherpt tot 31%.

Daarnaast mikt het akkoord op het stimuleren van elektrische wagens of plug-in hybriden. Autofabrikanten krijgen incentives om de benchmark van 15% in 2025 en 30% in 2030 voor lage of zero-emissie voertuigen te halen, zowel voor personenwagens als voor lichte vracht.

We hebben het klimaatakkoord van Parijs onderschreven en we moeten nu onze engagementen nakomen. Daarom was de reductie van 30% die eerst was voorgesteld onvoldoende. Door deze ambitie aanzienlijk op te trekken, geven we het signaal dat wij de daad bij het woord voegen en ook de leiding willen blijven nemen in de aanpak van het klimaatprobleem.

Autofabrikanten die niet voldoen aan de overeengekomen vereisten, zullen een boete krijgen.

Belangrijk is ook dat de kloof tussen uitstoottests in het laboratorium en tests in echte rijomstandigheden op de weg wordt gedicht, als antwoord op het sjoemelsoftware schandaal.

De voltallige vergadering van het Europees Parlement stemt in de week van 25 maart nog over het akkoord, maar dat is in dit geval een formaliteit, want er is een brede meerderheid voor dit akkoord.

Deel dit artikel:
  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
Artikel afdrukken:
  • Afdrukken